У червні агроекспорт автотраснпортом показав найнижчі результати з початку року. Це сталося через переорієнтацію на більш традиційні шляхи постачання морем. У той же час кількість вагонів, що рухаються у напрямках портів та відвантажуються, скоротилася. Про це повідомила брокерська компанія Spike Brоkers.
Польща стала найбільшим імпортером агротоварів у сфері автоперевезень
Автомобільний експорт агропродукції у червні мав найнижчий показник з початку 2024 року. Всього було перевезено 327,6 тис. тонн агропродукції. Відвантаження у перший місяць літа скоротилося на 23,2% порівняно з 426,4 тис. тоннами у травні. Найбільшим імпортером української агропродукції серед країн Східної Європи стала Польща.
Зростання обсягів експорту в напрямку Польщі стало наслідком завершення мітингів. Переорієнтація експорту на традиційні шляхи постачання – морські, разом із загальною низхідною тенденцією в червні, знизила навантаження на автомобільний коридор через Румунію до 78,8 тис. тонн, Молдову – до 58,2 тис. тонн, Угорщину – до 36,5 тис. тонн та Словаччину – до 22,7 тис. тонн. Середньодобовий експорт у червні через всі автомобільні пункти пропуску впав до 10,9 тис. тонн. Ставки автомобільного фрахту в експортному напрямку залишилися без особливих змін відносно минулого тижня, в той час як ставки в напрямку портів знизилися до 15%.
Ринкові ставки транспортування автомобілями:
Ставки залізничного фрахту по Європі виросли на 2-3 євро
Cередньодобовий показник експортних відвантажень залізничним транспортом у червні через західний кордон зменшився з 264 до 257 вагонів на добу. Найбільший приріст має Польща з 74,3 вагонів на добу. У червні фокус змістився на передачу по лінії 1520 мм з 20,3 вагонів на добу до 30,7 вагонів на добу відносно минулого місяця. Відчутне зростання показала Румунія з +20,0 вагонів на добу.
В напрямку морських портів у червні показник добового вивантаження вагонів із зерном у портах Великої Одеси знизився до 1200-1400 вагонів відносно минулого тижня. Середньодобове вивантаження за попередній тиждень склало 1197 вагонів на добу, що на 4,5% менше порівняно з минулим тижнем. Кількість рухомих вагонів у напрямку портів скоротилася на 26,3% порівняно з минулим тижнем до 2993 вагонів. Аналогічна тенденція спостерігається в порту Ізмаїла, де середньодобове вивантаження вагонів знизилося до 95 вагонів на добу. Ставки залізничного фрахту по Європі підвищилися в середньому на 2-3 євро порівняно з минулим тижнем, залежно від напрямку.
Ринкові ставки транспортування залізницею:
Фрахт на хендісайзи зріс на $2
Власники костерів та барж намагаються збільшити фрахт, проте достатня кількість пропозиції суден для забезпечення потреби в поточному вантажопотоці призводить лише до стабілізації в тижневому порівнянні. В той же час зростання попиту на судна типу хендісайз за рахунок пожвавлення ринку зернових призвело до зростання фрахту на $2.
Ринкові ставки транспортування з річкових портів:
Ринкові ставки транспортування з морських портів:
У травні спостерігалося збільшення відправок агроекспорту автотранспортом у порівнянні з попередніми двома весняними місяцями.
Деблокада кордону у кінці квітні сприяла різкому збільшенню товаропотоку через пункти пропуску з Польщею. Тому автоекспорт виріс. Докладніше про логістику агроекспорту квітня читайте тут.
Фото: Аgrologistics