Внаслідок підвищення акцизного податку на пальне роздрібна ціна автогазу на українських АЗС може зрости на 6 грн/л уже протягом вересня. проте різкого підняття цін очікувати не варто, оскільки трейдери завезли скрапленого газу з запасом.
Ціна автогазу може сягнути 35 грн/л з 1 жовтня
З 1 вересня податковий складник (акцизи й ПДВ) у собівартості автогазу може зрости з 2,9 грн до 8,15 грн/л відповідно до актуального курсу НБУ гривні до євро. Нагадаємо, що згідно з законопроєктом №11256-2, ставка акцизу на СВГ збільшується утричі, з 52 до 148 євро за 1000 л. Це має призвести до зростання вартості літра автогазу до 34 грн/л, вважає генеральний директор Української асоціації скрапленого газу (УАСГ) Станіслав Батраченко, пише LIGA.net.
Втім не варто очікувати стрімкого підвищення ціни відразу, оскільки трейдери у серпні завезли стільки скрапленого газу, що на ринку сформувався профіцит.
"Завдяки наявності профіциту СВГ ціна у першій половині вересня збільшиться до 31-32 грн/л", – прогнозує Батраченко.
Як розповів головний редактор видання "Нафторинок" Олександр Сіренко, лише на одних очікуваннях щодо підвищення податків ціна автогазу на АЗС збільшилася за серпень на 2 гривні у порівнянні з липнем. Наприкінці місяця вона становила 28,9 грн/л, свідчать дані Консалтингової групи “А-95”.
Сіренко також вважає, що з 1 вересня вартість автогазу не збільшиться на всю різницю в старій і новій ставці акцизу. Окрім профіциту, ціну стримає боротьба заправок за клієнтів та зменшене споживання через виїзд громадян за кордон та мобілізацію.
Проте надалі пропан-бутан буде дорожчати. Голова УАСГ зазначає, що до початку жовтня на ринок вже не впливатиме профіцит ресурсу початку вересня. Крім того, ціни може підштовхнути вгору зовнішній чинник. На азійських ринках нещодавно різко, на $30-40/т, збільшилися котирування LPG, каже Батраченко.
"Протягом тижня це відобразиться і на європейських ринках. Якщо котирування збережуться, то до оцінки роздрібної вартості автогазу в Україні слід додати ще гривню. У підсумку на 1 жовтня ми можемо побачити 35 грн/л", – пояснює спеціаліст.
Трейдери хочуть заробити
За словами Сіренка, перед підвищенням акцизів на ринку скрапленого газу сформувався “особливий ажіотаж”. Підприємці, що закупили СВГ до підвищення податку, а продадуть після, розраховують на прибуток у 10 тис. грн/т.
"Ще ніколи держава не давала можливість так заробити. Газу навезли стільки, що, я думаю, ми його будемо їсти ще наприкінці жовтня", – дав оцінку Сіренко.
Однак наприкінці серпня ринок нервував через затримку із підписанням президентом законопроєкту щодо підвищення акцизів. Гравці побоювались, що набуття чинності проєкту може бути знову відтерміноване.
"Ринок розгубився. Хтось брав все підряд, думаючи, що вгадає. Хтось відмовлявся, пам’ятаючи про попередні випадки відтермінування ухвалення законів", – коментує Сіренко.
Протягом аукціону на СВГ, який тривав 28 серпня, ціна ресурсу зі стартового рівня у 43 000 грн/т зростала до 50 000 грн/т. Ціна на об’єми, які відвантажувалися у вересні, враховувала збільшені податки й досягала 56 000 грн/т. Це близько 29,7 грн за літр. Середня роздрібна ціна на кінець серпня – 28,9 грн/л, свідчать дані Консалтингової групи А-95.
Станом на момент публікування статті законопроєкт №11256-2 про підвищення акцизів ще не був підписаний президентом.
Раніше Верховна Рада України прийняла у другому читанні та в цілому урядовий законопроєкт №11256-2 “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку”. Докладніше про норми Закону можна почитати тут.
Аграрна сфера лишилися незадоволеною нормами нового закону про підвищення акцизів на пальне. Як повідомляла Всеукраїнська аграрна рада, у податковому комітеті парламенту створили робочу групу, яка має розробити законопроєкт щодо зниження акцизів на пальне для сільгосптехніки.