20 червня Україна та Єврокомісія продовжили дію Угоди про лібералізацію вантажних перевезень на термін один рік, з можливістю автоматичного подовження до кінця 2025 року. Оновлений документ доповнений сімома пунктами. Зокрема, аби мати можливість дотримуватися всіх правил, водії, які знаходяться у міжнародних рейсах, мають повернутися в Україну до 10 липня. Про це йдеться у статті заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергія Деркача для "Європейської правди".
Маркування вантажівок
Зʼявилася необхідність маркувати вантажівки, які виконують перевезення відповідно до Угоди. Така норма також спрямована на те, щоб контрольні служби країн могли легко ідентифікувати вантажівки, які виконують перевезення.
Знак для маркування затверджений спільно з Єврокомісією та стосується всіх перевізників. Йдеться про наліпку розміром у 5 см. Кожен перевізник самостійно може завантажити відповідну наліпку та розмістити на лобовому склі, де зручно.
Наявність наліпки обов’язкова та свідчить про право користуватися положенням Угоди. Якщо ж на вантажівці такої наліпки не буде, це може вважатися порушенням.
Тобто всі вантажівки повинні встигнути до 10 липня повернутись до України, щоб адаптуватися до нових правил та виїхати з України з оновленими документами та маркуванням. З цього часу оновлені правила будуть діяти повноцінно.
Які документи мають бути при собі
За оновленою Угодою всі водії під час виконання перевезення повинні мати на борту документи, що підтверджують наявність ліцензії.
В іноземних перевізників це паперова ліцензія. В українських такого аналогу немає, адже паперового документа у нас просто не існує, бо весь процес цифровізований.
Тому українські водії повинні мати витяг про отримання ліцензії англійською мовою з qr-кодом. Це документ, який кожен перевізник може отримати за кілька секунд у своєму особистому кабінеті. Перевірити його справжність можна, відсканувавши код.
Ще одна зміна також стосується як українських, так і іноземних перевізників – це наявність документів на вантаж, якщо транспорт виїжджає порожнім.
Йдеться, наприклад, про належно підписаний перевізником договір чи заявку на перевезення. У цьому документі повинні бути вказані ім'я, адреса та контактні дані відправника.
За ідеєю Єврокомісії, ця норма допоможе запобігти каботажу, тобто перевезенням у межах однієї країни ЄС. Раніше таких порушень з боку наших перевізників фактично не було зафіксовано.
Санкції для порушників
Зʼявилася норма щодо санкцій для тих перевізників, які систематично порушують правила виконання перевезень відповідно до Угоди.
Йдеться про каботаж, перевезення в/з третіх країн або ж підробку документів, що свідчать про легальність перевезення.
Якщо компанія перевозить вантаж між країнами ЄС, не маючи на це законних підстав, або ж має підроблені документи про ліцензію чи вантаж, то така компанія може бути позбавлена можливості виконувати перевезення відповідно до Угоди.
Тут варто наголосити, що про бан на перевезення до Євросоюзу чи до України не йдеться. Йдеться виключно про заборону виконувати перевезення відповідно до Угоди.
Порядок такого бану на певний період Україна та кожна країна ЄС мають розробити самостійно до кінця цього року.
Робоча група оцінюватиме ефективність
Буде створена спеціальна робоча група, яка оцінюватиме ефективність "транспортного безвізу". До неї ввійдуть 16 членів, половина з яких буде від України, а половина – від Євросоюзу. Останні представлятимуть різні країни на умовах ротації.
Очолюватимуть групу по черзі або ж представник України, або Євросоюзу. На їхню вимогу вона ж і буде скликатися.
Група не матиме повноважень ухвалювати рішення, її ключове завдання – аналізувати дані щодо виконання Угоди та надавати рекомендації Спільному комітету Угоди.
Останньому вона має звітувати кожні пів року. Скликати таку групу можна на вимогу будь-кого з її співголів.
Можливість призупинення дії Угоди
Норму про можливість тимчасового призупинення Угоди в окремій географічній зоні, тобто країні чи регіоні, було погоджено, щоб запобігти дисбалансу на ринку двосторонніх перевезень між Україною та іншими країнами ЄС.
Ця норма виникла, зважаючи на протести польських перевізників та заяви про начебто значний вплив на їхній ринок. Українська сторона неодноразово доводила, що це не відповідає дійсності, адже польські перевізники виконують стабільну кількість перевезень до України, тобто не менше, ніж було до Угоди.
У результаті українські перевізники почали виконувати більше перевезень через порушені логістичні маршрути та ускладнений доступ до портів.
Відповідно до Угоди, "транспортний безвіз" можна буде тимчасово призупинити на термін до трьох місяців у разі "загрози ринку двосторонніх перевезень". Відповідну "загрозу" має погодити більшість країн-членів ЄС.
Тож це один із запобіжників, який дозволяє гарантувати стабільність Угоди.
Якщо у певній географічній зоні Угода все ж таки призупиняється, то держава все одно має забезпечити транзит цією територією. У такому випадку призупиняється дія Угоди для всіх перевізників.
Тобто якщо український перевізник не зможе завозити товари до певного регіону ЄС, то, відповідно до Угоди, перевізники звідти не зможуть в’їжджати до України. Усі ці деталі мінімізують загрозу від цього положення, адже кожній країні варто буде доволі добре зважити всі ризики та ініціювання такого рішення.
В Угоді є норма про зобов'язання всіх країн вживати всіх можливих заходів для запобігання блокуванню кордону, включно з ініціативами приватних осіб. Це те положення, на якому наполягала українська сторона і яке було схвалене в оновленій Угоді.
"Транспортний безвіз" – можливість виконувати двосторонні та транзитні вантажні перевезення між Україною та державами ЄС без потреби у спеціальних дозволах. Вперше про Угоду Міністерство відновлення України та Єврокомісія домовились у червні 2022 року. Наразі це вже друге її пролонгування.
Раніше Кабінет Міністрів України скасував спрощену процедуру ліцензування перевізників, аби вона відповідала європейським стандартам.
Фото: Аgrologistics