Які мережі АЗС недоплачують податки, а хто почав платити більше
TL HUB MEDIA
18.06.2024
tlhub.com.ua

В умовах, коли держава шукає шляхи для збільшення надходжень до бюджету у воєнний час, деякі гравці паливного бізнесу продовжують ухилятися від сплати податків, що передбачені нинішнім законодавством. Не зважаючи на це, за результатами 1-го кварталу 2024-го року, серед мереж АЗС є відчутний прогрес у сплаті податків  Про це говориться у статті директора ВАТ “Консалтингова група А-95” Сергія Куюна для видання “Дзеркало тижня”.

Аутсайдери по сплаті податків

Податок на прибуток (ПнП) і зарплатні податки (ПДФО та ЄСВ) Куюн вважає найбільш проблемними на паливному ринку. Адже їхня сплата повністю на совісті власників бізнесу. Тому, на думку експерта, саме ці податки дозволяють діагностувати рівень справжньої відповідальності будь-якого бізнесу.  

Так, серед десяти найбільших мереж за кількістю АЗС ОККО сплатила 65% податку на прибуток, хоча реалізувала лише 34% пального.

“Якби WOG під керівництвом Андрія Пивоварського показувала такий самий прибуток, як “зелені” колеги, то на дві мережі припадало би понад 90% усього прибутку з ТОП-10, — пише Куюн. — Тут дійсно якась таємниця. WOG торгує тим самим пальним, що й ОККО. За тими самими цінами, що й ОККО. Добові продажі зі станції на 15% нижчі, ніж в ОККО, але й на 20% нижчі офіційні оклади працівників. У результаті офіційна прибутковість кожної станції WOG на початку 2024 року була майже вдвічі меншою, ніж в ОККО”.

Експерт зауважив, що у 2023-му мережа WOG відставала у п’ять разів. Також оператор уже другий квартал упритул наблизився до позначки 2 грн/л, хоча перші три квартали 2023-го року разом з аутсайдерами рейтингу знаходився в зоні +/- 1 грн/л.  

Аналогічні дії можна спостерігати й на іншому полюсі ринку. Йдеться про БРСМ і Avantage 7, які працюють у нижньому ціновому діапазоні. Прибутковість кожної АЗС першої мережі втричі менша порівняно з другою. А 2023-го року ця прірва становила шість разів.

“До речі, торік Avantage 7 узагалі була другою після ОККО за прибутковістю серед ТОП-10. Судячи з усього, повірити у себе “соціально-орієнтованій” мережі допомогли податківці. У четвертому кварталі 2023-го року Avantage 7 раптово потішила державний бюджет 79 млн грн ПнП, хоча за попередні три квартали “пожертвувала” лише 28 млн грн,  — пише Куюн. — Тоді ж управляючий партнер компанії Наталія Чирич надіслала до скарбниці ще понад 100 млн ПДВ, що оціночно вчетверо більше, ніж у попередні три квартали”.

За даними Тимчасової слідчої комісії парламенту, у першому кварталі 2024 року чотири компанії групи Avantage 7 сплатили 44 млн грн податків, або близько 15 млн на місяць. Згідно з цими даними, також поки не склалось і з середнім податковим навантаженням — 0,79 проти середніх 1,62 грн/л по 30 мережах у моніторингу.

Щодо мережі БРСМ, у третьому кварталі 2023-го сплата з літра зросла з 0,5 до 2,4 грн/л. Але у четвертому кварталі було вже 0,7, цього року — 0,9 грн/л.  

Якщо ж повернутися до прибутковості АЗС, то власникам абсолютної більшості мереж набагато вигідніше було б здавати їх в оренду. Або продати й покласти гроші на банківський депозит. Непогані станції МОТТО 2023 року заробляли $200 на місяць, БРСМ — $1500.  

“Смішні цифри й за преміальними мережами — їхнього заробітку не вистачить навіть на зарплату одного “топа”. Але на ринку немає охочих ані здати в оренду, ані продати АЗС. Навпаки, будівництво нових і модернізація наявних АЗС ідуть повним ходом”,  —  зауважив експерт.  

Хто демонструє прогрес

Невелику мережу “Паралель” автор називає “темною конячкою”. Після пів мільйона ПДВ у третьому кварталі 2023 року компанія сплатила 28 млн грн. Результат — 11,7 грн податків на літр. Миколаївська мережа “Кворум” бізнесменів Валерія Бабарики та Ігоря Кльована з низів піднялася до четвертого рядка національного рейтингу: її податкове навантаження зросло за квартал у дев’ять разів — з 0,34 до 3,03 грн/л. Миколаївці вирішили сплатити одразу 14 млн грн ПДВ.

Показники полтавської BVS у першому кварталі цього року збільшилися удвічі —  з 1,7 грн/л до 3,4 грн/л. Бізнес сплатив 57 млн грн ПДВ проти 8,7 млн грн кварталом раніше і посів третю сходинку національного “податкового” рейтингу.

Socar вперше на ринку добровільно подолала позначку у 4 грн/л. Цей бізнес уперше за рік показав прибуток і одразу близько 230 млн грн (відповідно, 41 млн грн ПнП). Високий податковий результат Socar базується здебільшого на ПДВ на оптових продажах, які перевищують роздрібні.

“Потужно додав Shell, хоча навряд чи світовий гігант ставив собі це за мету. Покращений результат виник унаслідок зростання зарплатних податків з одночасним 20-відсотковим провалом продажів. Найшвидше, компанія виплатила бонуси за результатами 2023 року,  —  пише Куюн. — Мотивація Shell в утриманні українського бізнесу залишається незрозумілою. А після націоналізації 49% у статутному капіталі мережі й поготів. Абсолютно точно передача в оренду або продаж принесли б набагато більше зиску. З іншого боку, для бюджету країни Shell однозначно вигідний, бо податкова віддача від абсолютної більшості потенційних власників була б набагато менша”.

У UPG податкове навантаження зросло у півтора разу, до 2,8 грн/л, хоча досягнуто це було у дещо екзотичний спосіб: компанія сплатила 57 млн грн "інших" податків — на землю, на нерухоме майно, акцизу із роздрібних продажів тощо. Мережа може зробити для держбюджету набагато більше, вважає експерт, оскільки є найбільш ефективною на ринку з найбільшими обсягами реалізації на один АЗК. Якби UPG не чекала з виплатою податку на прибуток до кінця року, а розподілила його рівномірно, то, найшвидше, у першому кварталі, наприклад, мала би результат понад 3 грн/л.  

Під завісу свого управління мережею "Глуско" потішив і "Нафтогаз України". Ледь не вперше за два роки з’явився прибуток, а з ним і покращення “податкового” індикатора — 2,77 проти 2,08 грн/л у третьому кварталі 2023-го. З 15 березня мережею керує “Укрнафта”, з якою вже вирішили не грати у лотерею: за умовою договору з АРМА держкомпанія платитиме 7 млн грн незалежно від фінансового результату.  

З помітних мереж також є покращення у півтора разу результату KLO. З невідомих причин, у першому кварталі мережа Олександра Каца, Вячеслава Стешенка й Ігоря Чернявського подвоїла сплату ПДВ, але відчутно втратила продажі. Автоматичним бонусом стало підвищення показника податків на літр. Однак, попри це, потенціал столичного гравця залишається не розкритим навіть наполовину.

“Прогрес у сплаті податків мережами АЗС очевидний. Перший квартал цього року був не дуже результативним порівняно з попередніми періодами через великі перехідні залишки нафтопродуктів (а з ними й кредит за ПДВ) і зниження обсягів реалізації. Але з понад 30 мереж лише чотири погіршили показник навантаження на літр відносно третього кварталу 2023 року”.  —  підсумував Куюн.

Верховна Рада України прийняла за основу законопроект 11256-2 про підвищення податкових акцизів на пальне.

“Газтрон-Україна” позбулася статусу ризиковості, але ще дві компанії GT Group його отримали.

Інфографіка: Дзеркало тижня

бензин
дизельне паливо
Контакти
Україна, Київська область, село Крюківщина
Зв`язок з нами
© 2023-2025 ТОВ ІНФОРМ ПОРТАЛ. Всі права захищено.