Через недосконалі норми бронювання ринок міжнародних автоперевезень може опинитися у скрутній ситуації. Оскільки вже зараз деякі водії залишають транспорт, опинившись за кордоном. А частина з них просто не хоче їхати у міжнародні рейси. Про це під час прес-конференції в "Укрінформі" 13 травня розповів віце-президент Асоціації міжнародних автоперевізників України Володимир Балін.
Водії тікають або відмовляються їхати за кордон у відрядження
“Останнім часом ми бачимо тенденцію до скорочення кількості вантажного транспорту у міжнародному напрямку. Наприклад, в є-черзі, незважаючи на сезон, зменшується кількість реєстрацій. Водії відмовляються виходити в рейси, бо бояться, що їх зупинять на пунктах пропуску, а такі випадки вже є, або, перетнувши кордон, кидають транспортні засоби, вантаж і не повертаються в Україну, – сказав Балін. – Ми вважаємо, що це вже незабаром може призвести до певного колапсу не лише транспортної галузі в Україні, а й в економіці загалом. Тому ми разом з учасниками ринку звертаємося до державних органів із закликом про створення прозорої та зрозумілої системи бронювання, в нашому випадку, для водіїв-міжнародників і інших наших фахівців”.
На думку представників сфери перевезень, існуюча система бронювання не враховує специфіку галузі. Адже переважна кількість підприємств є малими і середніми, в ній працюють багато ФОПів. У той час як постанова Кабінету міністрів №76 щодо бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану не регулює питання надання броні саме для фізичних осіб підприємців.
Наразі уряд готує новий порядок бронювання. На думку учасників ринку, транспортну галузь також слід розглядати як критично важливу для існування економіки. Адже водії-міжнародники, електрогазозварники, слюсари-механіки – це фахівці, підготовка яких потребує певного часу і без кого не може функціонувати велике автопідприємство.
Станом на 6 травня до Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури звернулося 18 компаній, з яких статус критично важливого отримали тільки 5. Наразі, за оцінками учасників ринку автоперевезень, бронь від мобілізації мають менше 5% працівників галузі.
Пропонують дозволити бронювання підприємствам, створених до лютого 2022-го
В асоціації запропонували на законодавчому рівні ухвалити рішення про те, що бронюванню мають підлягати ті підприємства, які розпочали свою діяльність до 2022 року, мають ліцензії на міжнародні автоперевезення і підтверджені факти перетину державного кордону. Також всі працівники в таких компаніях мають бути офіційно працевлаштованими ще до початку повномасштабного вторгнення.
“Я не думаю, що по нашому ринку статус критичності зможуть отримати більше 10% компаній. Занадто складні критерії, яким потрібно відповідати. Але нам потрібно відшукати з державою баланс у потребах для ЗСУ, для економіки, зокрема для автомобільного транспорту, який з початку війни забезпечив величезний обсяг експортно-імпортних операцій через закриття портів”, – сказав Балін.
В АсМАП прогнозують ускладнення ситуації з 18 травня, коли набере чинності новий закон про мобілізацію. Наразі надходить інформація, що нібито прикордонники на пунктах пропуску вже попереджають водіїв, що з 18 травня без відмітки в облікових документах вони не будуть їх випускати за кордон.
“На сьогодні таких вказівок немає, але ми всі розуміємо, що з 18 травня у прикордонників з'явиться право вимагати ці документи у будь-якої людини. Ми не чули про те, що держава планує вживати якихось заходів для зупинки з 18 травня міжнародних вантажних і пасажирських перевезень саме на пунктах пропуску і сподіваємося, що такою ця позиція і залишиться”, – додав керівник АсПАМ.
На сайті президента України розміщено петицію з проханням додати до категорії осіб, що претендують на отримання броні від мобілізації, водіїв, які здійснюють міжнародні пасажирські та вантажні перевезення.
Фото: Аgrologistics