Верховна Рада України прийняла за основу проект закону №9364 "Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу щодо вдосконалення відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів", який посилює відповідальність за незаконний обіг підакцизних товарів, в тому числі пального. Інформація про це розміщена на сайті Верховної Ради. TL Hub публікує основні зміни, які пропонуються документом стосовно незаконного обігу та виробництва пального.
Тіньовий ринок пального складає 40 %
Новим законопроектом передбачається ретельний перегляд, удосконалення існуючих норм та посилення відповідальності за незаконний обіг пального, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, спирту етилового, спиртових дистилятів тощо.
У цьому виникла необхідність, оскільки значна доля ринку працює поза законом, говориться в пояснювальній записці до законопроекту.
До прикладу, за оцінками галузевих експертів "сірий" ринок пального складає щонайменше 40%. Щодо обсягу — це близько 2,3 млн тонн пального щорічно. За інформацією Рахункової палати, лише за два роки (2020-2021) держбюджет недоотримав надходжень з акцизного податку від реалізації пального на суму 25 млрд гривень, говориться у пояснювальній записці.
У той же час, через застарілість та недосконалість норм Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) та Кримінального кодексу України (КК України) правопорушникам у багатьох випадках вдається уникнути відповідальності за різних підстав. До прикладу, за інформацією Державної судової адміністрації України в 2022 році було закрито 78% справ за статтею 161-1 КУпАП – “Порушення порядку торгівлі пальним”.
За статтею 204 КК України “Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів” було закрито 18% справ.
Які штрафи пропонуються
Метою законопроекту є удосконалення адміністративної та кримінальної відповідальності у сфері незаконного обігу підакцизних товарів. Документом розмежовується адміністративна та кримінальна відповідальність за таку діяльність, залежно від обсягу таких товарів.
Пропонується збільшення штрафів за незаконний продаж пального.
За придбання, зберігання, пересилання, транспортування з метою збуту або збут фальсифікованого чи незаконно виготовленого пального та інших підакцизних товарів пропонується накладення штрафу від 3 тис. до 5 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 тис. до 86 тис гривень) з конфіскацією цієї продукції. Якщо такі дії будуть вчинені у великому розмірі (для пального — 1 тис. літрів і більше), законопроектом пропонується штраф від 10 тис. до 30 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 тис. до 510 тис. гривень) з конфіскацією та знищенням фальсифікованих чи незаконно виготовлених товарів.
Незаконне виготовлення, придбання, зберігання, пересилання, транспортування або збут обладнання для виготовлення фальсифікованих товарів тягнуть за собою накладення штрафу від 3 тис. до 5 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 тис. до 86 тис гривень) з конфіскацією такого обладнання.
Осіб, які притягуються до відповідальності за незаконне виготовлення пального або інших підакцизних товарів повторно за цією ж статтею, пропонується карати позбавленням волі на строк від 3 до 5 років з конфіскацією та знищенням незаконного товару, обладнання та знарядь виробництва і сировини.
За незаконне виготовлення підакцизних товарів, що становлять загрозу для життя і здоров’я людей, а так само збут таких товарів, що призвів до отруєння чи спричинив смерть особи, пропонується карати позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією майна, з вилученням та знищенням незаконно виготовлених товарів, обладнання та знарядь виробництва і сировини.
Без чого заборонять продавати пальне
Законопроектом пропонується заборонити виробництво, оптову і роздрібну торгівлю пальним без державної реєстрації як суб’єкта господарювання, наявності відповідної ліцензії та інших дозвільних документів передбачених законодавством. Наразі ці норми відсутні.
Також, згідно з документом, уповноважених посадових осіб Бюро економічної безпеки України можуть наділити правом складання протоколів про адміністративні правопорушення у сфері незаконного обігу підакцизних товарів.
“Окремо необхідно звернути увагу на розмежуванні та перегляду повноважень основних суб’єктів протидії незаконному обігу підакцизних товарів: Національної поліції, Державної податкової служби та Бюро економічної безпеки України під час провадження у справах про адміністративні правопорушення”, — говориться у пояснювальній записці.
Законопроектом пропонується нова норма, що заборонятиме передачу вилученого пального чи інших підакцизних товарів особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. У виняткових випадках вилучені товари або продукція, що не містять слідів вчиненого адміністративного правопорушення, можуть бути передані на відповідальне зберігання власнику, до розгляду справи про адміністративне правопорушення. Це може допускатися у випадках, коли їх зберігання через громіздкість або з інших причин неможливо без зайвих труднощів або витрати по забезпеченню спеціальних умов зберігання яких співмірні з їх вартістю, якщо інше не встановлено законодавством.
Раніше Києві та передмісті викрито мережу нелегальних автозаправних станцій, що працювали без касових апаратів, не мали жодних дозвільних документів та сертифікатів якості на пальне.