Загальний імпорт скрапленого газу в Україну за січень-лютий склав 110,659 тис. тонн, пише CEO GT Group Владислав Колодяжний на своїй сторінці в FaceBook, спираючись на дані імпортної статистики. Шонайменше 60% газу, ввезеного автомобільним транспортом, – російський.
Вантажним транспортом було перевезено 62,451 тис. тонн, або 56,44% від загального імпорту. Залізничними вагонами – 24,624 тис. тонн обо 22,25%, морськими суднами – 23,584 тис тонн або 21,31%.
“Продовжуємо спостерігати домінування на українському ринку постачання автомобільним транспортом з невеликим зниженням обсягів на 7-9 тижнях у зв'язку з посиленнями блокування польським фермерами, лісниками та бджолярами українського кордону, – пише Колодяжний. – У цьому ж періоді спостерігаємо невелике збільшення автомобільних поставок з Румунії на очікуваннях зростання березневих цін Sonatrach, які спокійно компенсували зниження потоку російського газу через Польщу і країни Балтії. Російський газ, що незважаючи на дію європейських санкцій, продовжує активно завозити низка трейдерів через польські та балтійські термінали, знаходить собі шлях до України через будь-які бар'єри”.
Обсяг цього потоку за два місяці склав за найскромнішими підрахунками близько 60% від загального автомобільного трафіку, стверджує експерт.
Внутрішні ціни на скраплений газ на тлі всіх цих процесів практично не змінилися. Тренд на збільшення цін для досягнення імпортного паритету стримується надходженням дешевого продукту з Польщі та Балтії і далеко не безпідставними побоюваннями трейдерів щодо ризику падіння ринку під цунамі російського газу одразу після припинення блокади кордону. Цей же ризик перешкоджає накопиченню запасів. тому перші два місяці зими пройдено на мінімальних значеннях імпортної статистики.
“Подальший розвиток ситуації на ринку залежить від дії профільних інституцій, у зв'язку з чим хотілося б нагадати, що час на практично "безболісне" для ринку прийняття рішень стрімко зменшується, оскільки в міру збільшення сезонного попиту, збільшується і необхідність у формуванні запасів, які покликані стримувати волатильність на ринку”, – підкреслює експерт. – "Перехідний" період за директивою (COUNCIL REGULATION (EU) 2023/2878 від 18.12.23) щодо повної заборони постачання скрапленого газу на територію ЄС, який зараз дуже вільно трактують польські покупці російського продукту, закінчується наприкінці грудня. Приблизно в листопаді цей потік вичерпається, і Польща буде повністю зосереджена на наповненні власного ринку з альтернативних джерел”.
Тому необхідно вже зараз будувати системні канали постачання і бронювати обсяги та логістичні потужності за межами Польщі, інакше слід очікувати величезні коливання на власному ринку і кризу наприкінці року.
Енергомитниця посилить перевірки скрапленого газу, що надходить з Європи. Товар не пропускатимуть до ввезення, якщо у ньому будуть складові російського походження.
Інфографіка: Владислав Колодяжний
Фото: Уніан