У лютому через блокаду українсько-польського кордону експорт сільськогосподарської продукції автотранспортом перерозподілився. На Польщу припала лише четверта частина перевезень. Обсяг експорту через водний транспорт став рекордним. Але вже цього місяця об' єми будуть зменшуватися, оскільки середньодобова кількість вагонів, що везуть товар до портів, знизилася. Такі дані опублікувала брокерська компанія Spike Brokers.
Лише 25% автомобільних перевезень здійснено через Польщу
Загальний експорт сільськогосподарської продукції автомобільним транспортом в лютому склав 375 тис. тонн, в тому числі 153 тис. тонн зернових, олійних та продуктів переробки. Експортні відвантаження через прикордонні пункти з Польщею склали лише 25% від загального автомобільного експорту. Товаропотік через пропускні пункти з Польщею знизився у порівнянні з січнем. В перший місяць року через Польщу йшло в середньому 3,18 тонн на добу. Наразі пропускна спроможність цих пунктів пропуску коливається межах від 1 тис. до 2 тис. тонн на добу.
Тому більшість автомобільного експорту розподілилася між пропускними пунктами з іншими країнами Європи.
Ставки фрахту в напрямку Європи не зазнали змін порівняно з показниками минулого тижня. Вартість внутрішнього перевезення по Україні знизилася на 10%.
Ринкові ставки транспортування автомобілями коливалися в таких межах:
Логістика залізницею здешевшає
Загальний експорт зернових, олійних та продуктів переробки залізничним транспортом у лютому склав 733 тис. тонн. У січні цей показник сягнув 685 тис. тонн.
Оператори європейських вагонів знизили ставки фрахту по Європі на період березень-червень до 40% відносно ставок осені 2023 року. Так, в напрямку Італії вже можна перевезти зернові за ставкою €45-47 за тонну, що є зниженням порівняно зі ставкою €55-60 за тонну минулої весни 2023 року.
Основна торгова активність в Європі зосереджена на період від червня до грудня поточного року, що створює додатковий тиск на ставки міжсезоння через брак бажаючих до перевезення в цей період.
Частка агроекспорту в європейських вагонах зростає, у той час як українські вагони більше використовуються для внутрішнього перевезення, включаючи підвезення вантажу до "сухих портів" на кордоні з Європою.
Суттєво зменшилась кількість вагонів, які рухаються в напрямку морських портів. Середньодобова кількість вагонів, що рухаються до українських портів Чорного моря, знизилася майже на 20%, з 7140 до 5800 вагонів.
Ставки фрахту внутрішнього залізничного перевезення по Україні продовжують знижуватися до міжсезонного мінімуму.
Ринкові ставки транспортування залізницею:
Абсолютний рекорд експорту водними шляхами
Україна досягла абсолютного рекорду у відвантаженнях водним транспортом з березня 2022 року. Загальний експорт водним транспортом у лютому склав 6,4 млн тонн. З них 5,2 млн тонн експортували через морські порти, 1,2 млн тонн – через річкові.
Очікується скорочення темпів відвантаження через порти в березні. Зменшення залишків та скорочення темпів перевезення залізничним транспортом в напрямку портів є основною причиною цього.
Ставки морського фрахту знизилися до $3 за тонну в залежності від напрямку. Ринкові ставки транспортування річковим транспортом:
Ринкові ставки транспортування морським транспортом: